Blog Archive

Total Pageviews

Sunday, March 2, 2014

Green Egyptian Flag with Crescent and Three Stars

Usama Omar's photo.
Usama Omar's photo.
Usama Omar's photo.
Usama Omar's photo.
Usama Omar's photo.
Usama Omar's photo.

Egypt History War in Crimea 1853 مصر خسرت 2500 قتيل دفاعاً عن القرم


صور- مصر خسرت 2500 قتيل دفاعاً عن القرم

    صور- مصر خسرت 2500 قتيل دفاعاً عن القرم
    صورة حقيقية تم التقاطها لإسماعيل باشا حقي، قائد الفرقة البرية الأولى
    ارتوت تربة القرم قبل 160 سنة بدماء مصريين دافعوا عنها ضد الروس في معارك طاحنة ودفنوا بأراضيها، ومياه البحر الأسود المحيطة غربا وجنوبا بشبه الجزيرة الأوكرانية، شهدت أكبر كارثة حلت بالبحرية المصرية في تاريخها، ففيها قضى غرقا 1920 مصرياً ساهموا قبلها بخسارة الروس لحرب شبه عالمية مصغرة شبت نيرانها في 1853 ولم تضع أوزارها إلا بعشرات آلاف القتلى بعد 3 أعوام.
    قال تقرير نشره موقع العربية على الانترنت ان مشاركة الجيش المصري بتلك الحرب معروفة، وعنها توجد صور ووثائق رسمية أوروبية وتركية مثبتة منها ما كتبه الأمير المصري متعدد المواهب والإنجازت، عمر طوسون، فقد ألف كتابا كاملا عنها، وابتعد فيه عن المبالغات الحماسية، ربما إدراكا منه بأن التاريخ قد يدور ثانية ليدقق بالتفاصيل، كما استدار الآن بأزمة مشابهة.
    في كتابه "الجيش المصري في الحرب الروسية المعروفة بحرب القرم 1853-1855" يذكر طوسون أن القرم كانت تابعة بدءاً من 1475 للإمبراطورية العثمانية التي حل فيها الضعف مع الزمن، فاستغل الروس أمراضها وانقضوا محتلين شبه الجزيرة في 1771 بالكامل، وضموها إلى الإمبراطورية الروسية التي شمرت عن ساعديها أكثر بعد 80 عاما، فزحف جيشها زمن القيصر نقولا الأول في 1853 على ما هو مولدوفيا ورومانيا الآن، مشعلا أخطر فتيل، وهو "حرب القرم" زمن السلطان عبد المجيد الأول.

    الجيش المصري يمضي الى أشرس قتال

    وأسرع السلطان إلى تشكيل تحالف دولي من أصدقاء الإمبراطورية العثمانية وولاتها، وأشهرهم كان عباس باشا الأول، والي مصر، فأسعفه بأسطول من 12 سفينة حربية، فيها 642 مدفعا و6850 جنديا بقيادة الأدميرال (أمير البحر) حسن باشا الإسكندراني، ومده أيضا بقوات برية من 20 ألف جندي و72 مدفعا بقيادة الفريق سليم فتحي باشا.
    وشاركت القوات البرية المصرية بأواخر 1853 في معارك من الأشرس عند نهر الدانوب، فيما مضى الأسطول المصري ليناور عند سواحل القرم، وعلى سارياته أعلام الإمبراطورية العثمانية، بانتظار بدء القتال، وبعدها بأقل من 6 أشهر انضمت فرنسا وبريطانيا إلى تركيا ضد الروس، وبدأت "حرب القرم" بشكل خاص على احتلال مدينة "سباتسبول" التي حاصرها التحالف بدءا من سبتمبر 1854 طوال عام كامل حتى استولى عليها واستعادها من احتلال روسي دام 80 سنة
    .
    وذكر الأمير طوسون أن قوات التحالف العثماني، من أتراك ومصريين وبريطانيين وفرنسيين بشكل خاص، ألحقوا الهزيمة في 1854 بالجيش الروسي، وكان بقيادة الجنرال منتشيكوف، في إحدى أشهر ساحات القتال، وهي "معركة ألما" وبعدها عاد الأسطول المصري في أكتوبر ذلك العام إلى الاستانة "وأثناء عودته غرقت بارجتان مصريتان في البحر الأسود، وفقدت البحرية المصرية 1920 بحارا، ونجا 130 فقط" بحسب ما كتب
    .
    خبر الفاجعة التي لحقت بالبحرية المصرية تم نشره في عدد صدر يوم 2 ديسمبر ذلك العام من مجلة "اللستريتد لندن نيوز" وهي أول إخبارية أسبوعية مصورة في العالم، وبقيت محافظة على صدورها منذ تأسيسها في 1842 إلى أن توقفت قبل 11 سنة فقط، وقد راجعت "العربية.نت" بعض أرشيفها القديم، لكنها لم تستطع الوصول إلى أرشيفها في 1854 لترى إذا ما نشرت صورة ما عن أسوأ كارثة حلت بالبحرية المصرية.

    ودمر الأسطول الروسي الفرقاطة دمياط
    ويبدو أن هناك ما لم يذكره الأمير عمر طوسون في كتابه عن "حرب القرم" فيما كتبه بريطاني أو ربما سويسري، اسمه كريس فلاهارتي، مختص كما يبدو بالزي العسكري، وله أبحاث مهمة، منها واحدة بعنوانEgypt WW1 Turkish Flahert.
    يذكر فلاهرتي أن العثمانيين طلبوا 10 آلاف جندي من مصر كنجدة، إلا أن الوالي المصري عباس باشا الأول أرسل 15 ألفا، وأضاف إليهم قوة بحرية قام بإعدادها والي الإسكندرية إبراهيم باشا الألفي، مكونة من 3 سفن حربية و3 فرقاطات و4 زوارق.
    ونشر فلاهارتي صورة للوحة رسمها الروسي الكسي بوغوليوبوف، لمشهد قتالي على الماء بين الفرقاطة "فلاديمير" وأخرى مصرية رافعة العلم العثماني، وهو العلم الذي رفعته كل قوات التحالف ضد الروس ومن كان معهم، وأهمهم مسلحون من اليونان انخرطوا في الحرب بأسلوب العصابات المسلحة.
    وقال فلاهارتي إن الأسطول الروسي بآخر نوفمبر 1855 تمكن من تدمير الأسطول العثماني عند سواحل مدينة "سينوب" عاصمة محافظة بالاسم نفسه في الشمال التركي، وبين السفن التي تم تدميرها كانت الفرقاطة المصرية "دمياط" التي تزن 1400 طن، وكان فيها 56 مدفعا وبين 400 إلى 500 جندي ابتلعتهم مياه البحر الأسود في ثاني فاجعة بحرية مصرية بعد السفينتين اللتين كتب عنهما الأمير طوسون.

    معركة قتل فيها 400 مصري

    أما القوات البرية المصرية، فكانت الفرقة الأولى والأهم فيها بقيادة إسماعيل باشا حقي ، وشاركت بالدفاع عن مدينة "سيليستريا" في شمال شرق بلغاريا من 11 مايو إلى 22 يونيو 1854 وصدت هجمات الروس عليها، موقعة 2000 قتيل منهم ليلة 28 مايو وحدها.
    ومضت بقية القوات البرية إلى القرم، وكانت فرقة المدفعية فيها تشكل أكثر من نصف قوات التحالف العثماني المكونة من 23 ألف جندي، وتمكن المصريون بأيام قليلة من احتلال مدينة Eupatoria الشهيرة بمرفأ استراتيجي مهم لمن ينوي احتلالها، لذلك رد الروس في 16 و17 فبراير 1855 بانقضاض مضاض ومفاجئ، شارك فيه 19 ألف جندي مزودين بأحدث سلاح، وأهمه 108 مدافع لاستعادة المدينة.
    وصدهم المصريون بقتال طاحن موصوف بأنه كان من الأشرس في حرب القرم، ففي تلك المعركة وحدها سقط 400 مصري، ممن تم دفنهم في المقبرة الإسلامية بالمدينة.
    وسقط فيها أيضا قائد القوات البرية المصرية سليم باشا فتحي، ودفنوه بجوار مسجد بأوباتوريا، وهو "مسجد خان" الأقدم والأشهر في المدينة.





    اشتعل الصراع الأمريكي الروسي في أوكرانيا عقب عزل رئيسها من منصبه بين مؤيد ومعارض، بعد تصويت من برلمان بلاده بعزله نتيجة مظاهرات

    تنفرد «الوفد» بنشر وثيقة بحثية حول الاستراتيجية الأمريكية للتعامل مع مصر فى الوقت الراهن وموقفها من

    Friday, February 21, 2014

    Egypt EGYPT'S FIRST LADIES

    Princess Amina Ilhami Countess May von Torok Sultana Melek Princess Shuvekar
    1879-1919: Princess Amina Ilhami, Countess May, Sultana Melek, Princess Shuvekar Ibrahim

    Queen Nazli Queen Farida Queen Nariman Neslisah Sultan
    1919-1953: Queens Nazli, Farida and Nariman, Princess Neslishah (also spelt Neslişah or Neslisah) Tahia Kazem Jehan Raouf Suzanne Sabet
    1955-2005: First Ladies Tahia Abdel Nasser, Jehan al-Sadat, Suzanne Mubarak



    Egypt History Pictures Farouk and Family Palaces in Istanbul ,Turkey


    HIDIVA SARAYI

    EGYPTIAN CONSULATE-GENERAL IN ISTANBUL
    Researched by Samir Raafat March 2008
    Bebek Saray 13 May 2011

    Restoration of Hidiva Saray at Bebek, Jawdat Pasha Street - May 2009

    a touch of kitsch--swans added to the twin roofs in May 2010
    June 1894 al-Ahram announces the arrival of the Khediva-Mother and two of her daughters to Istanbul
    "for the first time they shall reside in Bebek Saray recently gifted by the Sultan to the Khedive"
    Below: Khedive Abbas offers Bebek Saray to his mother who requests architect Antonio Lasiac to restore it. Architect travels to Istanbul to inspect saray; Khediva-Mother resides in her son in law's (Prince Mohammed-Abbas Halim) nearby yali for duration of restoration works



    asked to follow suit with the Egyptian Embassy setting up office on the hills of Tchankaya.

    For a while the Saray stood empty until the day the Egyptian government decided to use it as an official residence. The consulate meanwhile would remain for the next three decades in the district of Beyoglou, first on the prestigious Pera Avenue (today Istiklal) at No. 303, then at No. 69 Siraseliver Street off Taksim Square. Perhaps for budgetary considerations it was only in the 1960s that Bebek Saray started to serve its dual function as residence and consulate-general, one of the first to relocate outside the confines of historic Istanbul; Bebek was then considered a distant suburb beyond the limits of Beshiktash. Succumbing to temptations some of the new residents took to fleecing the priceless objets d'arts that festooned the saray. Two diplomats in particular made it their mission to replace authentic pieces with fakes. Aside from the wanton pilfering of the saray, someone at Foreign Affairs came up with the 'brilliant' idea to turn part of it into an hotel for Egyptian diplomats, a branch so to speak of "Nadi al-Tahrir" on Cairo's Soliman Pasha Street. The process of accelerated depreciation had gone into fourth gear. Today Bebek Saray is currently undergoing massive restoration under the guidance of architect Sureyya Saruhan and is expected to last a couple of years.


    Notes: Other palaces on the Bosphorous that once belonged to members of the Egyptian royal family include:


  • The yali (Bosphorus villa) of Saiid Halim Pasha nicknamed the "Pink Yali With Lions" because of two Egyptian stone lions standing guard on the quay. The yali's architecture was western in style with empire overtones . The reception-room had Egyptian motifs. Considered one of the finest and best preserved buildings on the Bosphorus, the yali was partially destroyed by fire in 1995 and is now being restored.
  • Just before he was arrested (by order of the British in March) and subsequently deported from Istanbul to Malta in May 1919, Saiid Halim Pasha, a pan-Islamist, offered his estate on the Bosphorus containing woods and a number of fine buildings for the purpose of founding an Islamic University. The offer was not taken.
  • South of Yenikoy, on the European shores of the Bosphorus at Emirgan, stood the kiosk, yali and park constructed by Khedive Ismail in 1865, the same place where he died in March 1895. Emirgan Parki today consists of three pavilions: the Pink Kiosk, the Yellow Chalet and the White Pavilion, a legacy from Egypt's khedives.
  • Also in Emirgan stands a seashore residence occupied successively by several members of the Mohammed Ali family. One of the last Egyptian residents was Princess Iffet Hassan (1876-1962), a granddaughter of Khedive Ismail. Purchased in 1944 by her brother Mohammed-Ali Hassan who died the following year, Princess Iffet herself a widow having lost her husband Ali Galal in 1922, moved in with her children Meluket and Ahmet. In the early 1950s the Sabanci family purchased the house from the heirs of Mohammed-Ali Hassan (Izzedine and Ismail) and eventually restored it turning it into a grand museum. The house is known today as Alti Kosk (Horse Mansion) after a wonderful bronze horse standing at its entrance.
  • Almost diagonally opposite Emirgan, on the Asian side of the Bosphorus, stands Cubuklada Misir--Villa Cubuklu a.k.a Hidiv Kasri and its dependencies designed by Antonio Lasciac. These belonged to Khedive Abbas Hilmi before he sold them in March 1937 to the municipality (Beledeyesi) of Istanbul. The villa was restored in 1983-84 by the Touring Club of Turkey and turned into a 14-room hotel "Hidiv Kasri". Although hidden by the surrounding woods, the villa's tower can still be seen from the Bosphorous. Misir Apartments Misir Apartments Misir Apartments
  • Not to be forgotten is the circa 1910 art nouveau Misir Apartment building No: 163 on what used to be Grand Pera Street better known today as the pedestrian Istiklal Caddesi (street). It was designed by Hovsep Aznavuryan for account of Khedive Abbas Hilmi. Ever since it has been home to celebrities among them Mehmet Akif Ersoy, author of the Turkish national anthem. Sold to sugar baron Mehmet Khairy Ipar in 1940, this landmark building remains a prestigeous address in Istanbul and is home to high-end galleries, eateries and the panoramic "360" roof-top restaurant.

  • Al Ahram daily details arrival of Khedive Abbas II in Istanbul on June 7
    mentioning Cibukli (Hidiv Kasri), Bebek Saray (Hidiva Saray) and the Dolma-Bahce Palace
    As was customary then Istanbul is referred to either as Asitane or as Dar al-Saada.
    Note: The Persian word 'Asitane' was used by Ottomans to denote Imperial complex in Istanbul (Topkapi, the Imperial Diwan and all its annexes). Dar al-Saada in above context means city of happiness

    Bebek in the 1900s

    ISTANBUL EXHIBITION ON FORMER SARAYS OF VICEROY MOHAMMED ALI'S DESCENDANTS

    "Nil Kiyisindan Bogaziçi'ne Kavalali Mehmed Ali Pasa Hanedani'nin Istanbul'daki Izleri" Nil Kiyisindan

    From the Stores of the Nile to the Bosphorus Traces of the Kavalali Mehmed Ali Pasha Dynasty in Istanbul
    Turkish/English
    Catalogue
    Istanbul Research Institute
    Catalogues 9
    December 2011
    380 Pages
    ISBN: 978 975 9123-95-6
    Nil Kiyisindan Abbas Hilmi
    @ exhibition in Beyoglu; 24 December 2011: standing in front of Mohammed Ali portrait; L-R: Prince Abbas Hilmi, Princess Ikbal Hilmi
    Princess Medihe Hilmi, IRCICA scholar Mohammed Aboul Amayem, Samir W Raafat and exhibition curator Professor Bahaa Tanman below: Professor Bahaa Tanman discusses exhibition on CNN Turk Bahaa Tanman

  • http://www.egy.com/landmarks/hidivasaray.php